دی اکتیل آدیپات (DOA)

دی اکتیل آدیپات (DOA) یک مایع شفاف و تقریبا بی رنگ با بویی است که به سختی قابل تشخیص است. با اکثر حلال های آلی قابل حل است. اما در آب محلول نیست. با دیگر نرم کننده های مونومر مورد استفاده در پی وی سی سازگار میباشد. DOA یک استری است که از واکنش اسید آدیپیک با 2-اتیل هگزانول تولید می شود. ویسکوزیته پایینی دارد، پردازش آن آسان است و ماندگاری بالایی دارد.

دی آکتیل آدیپات از واکنش اسید آدیپیک و 2-اتیل هگزانول در حضور یک کاتالیزور استریفیکاسیون مانند اسید سولفوریک، اسید p-toluenesulfonic یا یک کاتالیزور اختصاصی تولید می شود.

دی اکتیل ادیپات (DOA)
فرمول کیمیایی دی اکتیل ادیپات

دی اکتیل آدیپات یک نرم کننده معمولی و مقاوم در برابر سرما میباشد. برای پلی وینیل کلرید، کوپلیمر کلرواتیلن، پلی استایرن، نیتروسلولز، اتیل سلولز و لاستیک مصنوعی است. می توان آن را به تنهایی یا مخلوط با سایر نرم کننده ها استفاده کرد. در PVC،دارای انعطاف پذیری در دماهای پایین، خواص الکتریکی خوب، مقاومت خوب در برابر هوا و پایداری خوب در برابر حرارت است.

سرعت پلاستیک شدن آن زیاد است. رنگ آن در دمای بالا کمی تغییر می کند. محصولات ساخته شده با آن دارای نرمی خوبی در دمای پایین و ضد نور هستند. هنگامی که پردازش می شود، روانکاری خوب خود را نشان می دهد. اغلب در ترکیب با نرم کننده های اصلی مانند: DOP، DBP و غیره برای ساخت لایه نازک پلاستیکی کشاورزی مقاوم در برابر سرما، غشای بسته بندی برای انجماد مواد غذایی، کابل، پوشش، چرم، مواد ورق و لوله های آب در هوای آزاد و غیره است.

همچنین می تواند به عنوان روغن پایه مصنوعی گروه V مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه در کاربردهایی که عملکرد دمای پایین مورد نیاز است. و می توان آنها را با روغن های پایه گروه III و گروه IV برای بهبود خواص ترکیب کرد. این ترکیب را می توان در فیلم پلاستیکی کشاورزی مقاوم در برابر سرما، انجماد مواد غذایی، فیلم بسته بندی، کابل، سیم برق، کاغذ بدلی و لوله آب در فضای باز استفاده کرد. انعطاف پذیری خوب در دمای پایین، پایداری حرارتی خوب، خواص هوازدگی، راندمان پلاستیک سازی بالا، و خواص الکتریکی خوب را ایجاد می کند. و به ویژه برای استفاده در پوشش های انعطاف پذیر و رنگ های PVC مناسب است.

کاربرد های دی اکتیل آدیپات

دی آکتیل آدیپات در ساخت طیف وسیعی از پلاستیک ها و محصولات پوششی استفاده می شود. به ویژه مناسب است برای استفاده در پوشش های انعطاف پذیر و رنگ های PVC و در هر محصول پلاستیکی که به خواص دمای پایین خوب نیاز دارد.

 این ماده به عنوان یک نرم کننده در مخلوط خمیر پی وی سی و به عنوان یک افزودنی در بسیاری از فرآیندهای دیگر استفاده می شود. دی اکتیل آدیپات را می توان در بسیاری از محصولات نهایی از جمله کفی PVC برای کفش و دمپایی، چرم مصنوعی، غشاهای ضد آب، رنگ، لاک، پوشش کف، تشک درب و شیلنگ استفاده نمود. همچنین در فرآیند تقویم سازی تکمیل کاغذ و در تولید گرانول PVC استفاده می شود. از آنجایی که دی اکتیل آدیپات الزامات مواد تماس با غذا (FCM) را برآورده می کند. ممکن است در ساخت فیلم های PVC انعطاف پذیر مورد استفاده برای بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده شود.

دی اکتیل آدیپات
DOA – دیوکتیل آدیپات – جایگزینلاستی سایزر بدون فتالات

شرکت پاک شیمی با برند تجاری (پیشروشیمی) وارد کننده ای دی اکتیل آدیپات (DOA) میباشد. این محصول غیر سمی است

دیدگاهتان را بنویسید